close to my heart

Här kan du läsa om mig, mina intressen och en del av mitt liv.

Tjejfest 2014

Kategori: Barnkalas och Fester

De flest fester börja med en inbjudan av något slag. 
Så här såg Sofies inbjudningskort ut.
 
Inbjudningskort:
 
 
Jag förberedde en hel del innan festen. Gjorde bla. kock mössor till alla...
 
Kockmössor:
 
 
Här kommer lite bilder på hur jag gjorde steg för steg:
 
 
 
När alla var färdiga ställde jag upp dem på bordet...
 
 
Så när barnen kom fick de göra fina blommor av muffinsformar...
 
 
Hade muffins formar i olika nyanser och storlekar...
 
 
Jag gjorde en blomma för att visa på hur det kunde se ut...
 
 
Så var det bara att sätta igång att pyssla. Jag hjälpte till med lim från limpistolen...
 
 
Så här fina blev barnens kock mössor....
 
 
Här har vi barnen med sina dekorerade kock mössor...
 
 
Här är hela gänget samlat...
 
 
När alla var klara så skulle de som ville göra cupcakes...
 
 
 Här är en del av dekorationerna....
 
 
Vi hade en massa olika sorters strössel i olika färger och former, bla. silverkulor, regnbågsströssel, chokladströssel, jordgubbströssel, lakritsströssel, hjärtan och blommor mm . Även mini mashmellows, maränger, färgat socker och en hel del annat smått och gott...
 
 
Färgat socker:
 
häll i strösocker i en påse. Droppa i några droppar karamell färg. Snurra runt påsen så det kommer in luft och skaka när det är tätt. Fortsätt tills allt socker fått färg. Häll ut det på ett bakplåtspapper och låt det torka innan du använder det. Kan ta några timmar... 
 
 
Så var det bara för barnen att börja skapa och vara kreativa...
 
 
De gjorde jättefina cupcakes..
 
 
Sofie med en av alla cupcakes hon gjorde...
 
 
Det var riktigt kul och gick åt en hel del muffins...
 
Muffins recept
 
4 ägg

4 dl socker

2 dl mjölk

200 g margarin

6 dl vetemjöl

4 tsk vaniljsocker

4 tsk bakpulver

Ev 4 msk kakao

Vispa ägg och socker poröst. Smält margarin och häll sedan i det smälta margarinet och mjölken ägg och sockerblandningen. Häll i mjöl, vaniljsocker och bakpulver och vispa.

Häll i smeten i formar och grädda i ugnen i ca 12 min i 200 g.

Fluffig frosting

2,3 dl strösocker

0,8 dl vatten

¼ tsk pressad citron

2 ägg vitor

1 tsk vaniljsocker, med äkta vanilj

turkos karamellfärg, några droppar

Gör så här :

Rör ihop socker, vatten och citron i en kastrull och värm på spisen så att det börjar att sjuda. Ta sedan av kastrullen från plattan. Låt samtidigt hushållsassistenten vispa ihop äggvitorna och vaniljsockret så att mjuka toppar bildas = maräng. Häll i lite i taget av den varma sockerlagen i marängen under konstant vispning- detta momentet bör ta 10 min. Häll bara i lite sockerlag åt gången, vänta någon minut mellan varje gång. Vispa tills marängen är hård och har bildat hårda toppar, det tar ca 8-10 min.

 
Alexander och en kompis gjorde chokladfigurer...
 
 
Smälte chokladen i micron på svag värme. Hällde i formar och ställde in i frysen.
 
 
Rolig dekoration till cupcakesen... 
 
Vi bjöd på lite kakor till fikat men det hade knappt behövts. För de gjorde så många cupcakes att de hade att äta och att ta med sig hem... 
 
Småkakor med pärlsocker
 
2 1/4 dl vetemjöl

1/2 dl strösocker

1 tsk vaniljsocker

100 g smör

Blanda snabbt ihop degen. Forma till bollar. Doppa dem i pärlsocker och strö på färgat socker. Grädda mitt i ugnen på 175`i 10-15 min.

 
 
Hallon kakor:
 
 200 gr smör                                         

1 dl   socker                                               

1 tsk  vaniljsocker                                               

1 tsk  bakpulver                                               

4,5 dl  vetemjöl                                                             

Fyllning

0,5 dl hallonsylt

 
 
Chokladbollar:
 
100 g margarin
1 msk kakao
½ dl socker
3 dl havregryn
1 tsk (Kaffe)
 
Blanda ihop allt och rulla till bollar. Rulla dem sedan i pärlsocker.
 
 
Hjärt kakor:
 
2 1/4 dl vetemjöl

1/2 dl strösocker

1 tsk vaniljsocker

100 g smör

2 msk cacao

 

Blanda snabbt ihop degen. Forma till hjärtan.  Grädda mitt i ugnen på 175` i 10-15 min.

 
 
Så var det dags att fika...
 
 
Smarrigt med cupcaksen...
 
 
Vi hade lite lekar också. Bla den här....
 
Alla fick ta hjärtan lika många som antal barn på festen. Så fick de skriva namnet på varje barn, ett per hjärta. På baksidan av hjärtat fick de sedan skriva något possitivt till var och en. Gärna något personligt som skulle göra det barnet lite extra glad.
När alla skrivit fick de ta tejp och sätta fast det på varje barns rygg. Det slutade med att alla hade ett tiotal lappar med fina komentarer.
 
 
Tex skrev dem: Du är en fantastisk kompis, Du är min bästa vän, du har ett fint leende, jag tycker om att höra dig skratta, du är rolig. Osv.....
 
 
 Det här var VÄLDIGT UPPSKATTAT !
 
 
Alla gick in för det. Verkligen roligt när alla läste vad de fått för lappar. När de skulle hem fick de med sig ett kuvert med alla sina egna hjärtan...
 
 
 Det var verkligen en fin avslutning på en toppen fest !

Kommentarer


Kommentera inlägget här: