close to my heart

Här kan du läsa om mig, mina intressen och en del av mitt liv.

Kräftskiva 2015

Kategori: Barnkalas och Fester

När alla kommit började vi med att dra upp kräftburarna...
 

Vi hade lagt i en hel del...
 
 
Alla fick turas om att dra upp burarna...
 
 
När vi var klar med första vicket så åt vi mat....
 
 
Det var pajer, sallad, olika sorters kex och ostar, brödpinnar, baugetter, egen gjort knäckebröd, räkor och massor av kräftor såklart...
 
Den här pajen är våran favorit och nästa ett måste till kräftskivan... 
Räk och Krabbfish paj:
 
Deg:
50 g margarin
1½ dl mjölk
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
 
Blanda samman alla ingredienserna och förgrädda pajskalet i ugnen på 200´i 10 min eller tills det fått lite färg.
 
Fyllning:
 
2 pak krabb fish
300 g oskalade räkor
En liten burk Cream fraiche
½ dl majonäs½ dl chilisås
1 dm purjolök
1 dl gröna ärtor
finhackad dill
ev. 1 vitlöksklyfta
 
Gör så här:
 
Skala räkorna, dela krabbfishen i små bitar. skär purjolöken i strimmlor.
Blanda Cream fraish, majonäs och chilisås.
Lägg i krabbfishen, räkorn, purjolöken, ärtorna och dillen. Tillsätt ev vitlöken.
Lägg blandningen i det förgräddade pajskalet och grädda i ugnen i ca 20 min på 200´.
 
 
Knäckebröd:
 
1½ dl solrosfrön
1½ dl pumpafrön
1½ dl sesamfrön
1½ dl linfrön
0,75 dl matolja
3 dl kokande vatten
2 dl majsmjöl
 
Blanda ihop alla fröerna i en bunke. Häll i oljan, sen majsmjölet och sitt det kokande vattnet. Rör hela tiden.
Bred ut tunt på bakplåtspapper på 2 plåtar. Strö på flingsalt.
Grädda i ugnen i 175 grader i 40-60 min.
Byt plats på plåtarna efter halva tiden...
 
 
Så satte vi oss i finrummet och åt....
 
 
Vi sjöng sånger och skålade...
 
 
Så hade vi kräft damm i stället för fisk damm...
Där barnen fick fiska upp var sin godispåse...
 
 
Sent på kvällen var det dags att gå ut med fiklampor och dra upp kräftburarna igen. Spännande...
 
 
 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: