close to my heart

Här kan du läsa om mig, mina intressen och en del av mitt liv.

Halloween fest 2015

Kategori: Barnkalas och Fester

 
Vi hade Halloween fest och dukade med svarta dukar, spindlar och spindel ägg...
 
 
Vi bjöd på en massa läskiga saker:
Bla. Cupcakes med störtande häxor, begagnade plåster, Öron tops med extra vax, Magiska nycklar, Fladermus droppar...
Mumifierade mumier, Gammalt häxblod, Mumiemuggar med popcorn, Spindel ägg, gammalt godis, Myrägg, Dammig spindelväv, Vampyr spya, Mashmallows mumier mm mm
 
 
Mumifierade mumier:
 
Maränger:
 
3 äggvitor
1-1½dl socker
Några droppar karamell färg
 
Vispa till ett hårt skum. blanda i färgen. Spritsa ut på bakplåtspapper.
 
 
Örontops med extra vax:
 
Pinne med 2 st minimashmallows doppade i sirap
 
 
Begagnade plåster:
 
Mördegs kakor med florsocker och sylt
 

Gammalt häxblod:
 
Bål:
Jordgubbs saft
sockerdricka
isbitar
 
 
Mumiemuggar med popcorn...
 
Plastmuggar
Tyg
Smält lim
Papper till ögon
Säkerhetsnål
 
Rev tygremsor, virade dem runt plastmuggarna, limmade fast dem med smältlim. Gjorde pappersögon och limmade fast. Satte fast en säkerhetsnål som dekoration...
 
 
Cupcakes med kraschande häxor:

Muffins recept
 
4 ägg

4 dl socker

2 dl mjölk

200 g margarin

6 dl vetemjöl

4 tsk vaniljsocker

4 tsk bakpulver

Ev 4 msk kakao

Vispa ägg och socker poröst. Smält margarin och häll sedan i det smälta margarinet och mjölken ägg och sockerblandningen. Häll i mjöl, vaniljsocker och bakpulver och vispa.

Häll i smeten i formar och grädda i ugnen i ca 12 min i 200 g.

 
Fluffig frosting

2,3 dl strösocker

0,8 dl vatten

¼ tsk pressad citron

2 ägg vitor

1 tsk vaniljsocker, med äkta vanilj

Gör så här :

Rör ihop socker, vatten och citron i en kastrull och värm på spisen så att det börjar att sjuda. Ta sedan av kastrullen från plattan. Låt samtidigt hushållsassistenten vispa ihop äggvitorna och vaniljsockret så att mjuka toppar bildas = maräng. Häll i lite i taget av den varma sockerlagen i marängen under konstant vispning- detta momentet bör ta 10 min. Häll bara i lite sockerlag åt gången, vänta någon minut mellan varje gång. Vispa tills marängen är hård och har bildat hårda toppar, det tar ca 8-10 min.

 

Spindel ägg:
 
Chokladbollar:
 
100 g margarin 1 msk kakao ½ dl socker 3 dl havregryn
Blanda ihop allt och rulla till bollar. Rulla dem i cocos..
 
 
Myr ägg:
 
Risbräck

Puffat ris
smällt coklad
ev russin

Smält chokladen och häll i det puffade riset och russinen.  Klicka på en bakplåtsklädd plåt och ställ in i kylskåpet.
 
 

Dammig spindelväv:
 
Mariekex, med smält choklad och spindelnät av vit choklad.
 
 
Fladermus droppar:
 
Plastskedar med smält choklad och lakritsströssel...
 
 
Magiska nycklar:
 
Smält choklad och häll i formar, ställ i kylen tills de stelnat...
 
 
Vampyr spya:
Mördegskakor med floursocker och skvätt röd karamellfärg
 
 
Mashmallows Mumier:
 
Mashmallows på pinnar doppade i choklad och lakrits strössel
 
 
Ruttet godis:
 
 
Dags att börja fika...
 
 
Vi dekorerade med svarta dukar, "gamla brädor", skelett, spindlar, ägg, ljus och en spåkula i finrummet...
 
 
Så här såg vi ut...
 
 
Sofie:
 
 
Emelie:
 
 
Alexander:
 
 
När vi fikat klart var det dags att gå ut till jordkällaren.
 
 
Där ute var det alldeles mörkt förutom några vita ljus som jag tänt lite här och var...Jag hade ställt upp bord i mitten av rummet, med svart duk. Lagt upp min trollformelbok, min spå kula, mina stenar och mina tarokort.
 
Eftersom jag var spåkvinna spådde jag dem  om framtiden...
 
Barnen fick komma in två och två...
Jag stod vid bordet.
Barnen fick välja kort ur tarokort leken för att få se sin kort och deras betydelse för var och en.....
De fick också välja var sin runsten och jag berättade om dess betydelse....
Så tittade jag djupt in i min kristall kula och spådde deras framtid...
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: