close to my heart

Här kan du läsa om mig, mina intressen och en del av mitt liv.

Julfest 2013

Kategori: Barnkalas och Fester

Vi ordnade en julfest i år igen.
Bjöd på bullar, nonstopp kakor, pepparkakor, glass, chokladfontän och frukter, cupcakes och nektariner mm
 
 
Nonstopp kakor
 
125 g margarin
3 dl socker
2 stora ägg
½ msk vaniljsocker
4½ dl mjöl
1 dl cacao
1 tsk bakpulver
1 tsk salt
1 påse nonstopp
 
 
Hjärtformade chokladbollar
 
100 g margarin
1 msk kakao
½ dl socker
3 dl havregryn
1 tsk (Kaffe)
 
Blanda ihop allt och forma till hjärtan.
 
Gröna Cupcakes
 
Muffins recept
 
4 ägg

4 dl socker

2 dl mjölk

200 g margarin

6 dl vetemjöl

4 tsk vaniljsocker

4 tsk bakpulver

Ev 4 msk kakao

Vispa ägg och socker poröst. Smält margarin och häll sedan i det smälta margarinet och mjölken ägg och sockerblandningen. Häll i mjöl, vaniljsocker och bakpulver och vispa.

Häll i smeten i formar och grädda i ugnen i ca 12 min i 200 g.

Fluffig frosting

2,3 dl strösocker

0,8 dl vatten

¼ tsk pressad citron

2 ägg vitor

1 tsk vaniljsocker, med äkta vanilj

några droppa grön karamellfärg

Gör så här :

Rör ihop socker, vatten och citron i en kastrull och värm på spisen så att det börjar att sjuda. Ta sedan av kastrullen från plattan. Låt samtidigt hushållsassistenten vispa ihop äggvitorna och vaniljsockret så att mjuka toppar bildas = maräng. Häll i lite i taget av den varma sockerlagen i marängen under konstant vispning- detta momentet bör ta 10 min. Häll bara i lite sockerlag åt gången, vänta någon minut mellan varje gång. Vispa tills marängen är hård och har bildat hårda toppar, det tar ca 8-10 min.

 
Hade chokladfontän och en massa olika sorters frukter.
 
 
Alla fick ha med sig ett paket för 20 kr.
 
 
 De lottades sedan ut, så alla fick varsitt paket med sig hem.
 
 
Gjorde godispåsar som barnen fick fiska upp i fiskedammen.
 

Alltid lika spännande...
 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: