close to my heart

Här kan du läsa om mig, mina intressen och en del av mitt liv.

Två sorters nya cupcakes

Kategori: Amerikanska cupcakes

Här kommer två omgångar med Amerikanska cupcakes.

Cupcakes med smak av  jordgubbar:



Den här gången har jag sprittsat grädde och sen dekorerat med jordgubbsströssel på.



Här är ett helt fat med nybakade cupcakes.



Här har jag gjort en till variant

Choklad cupcakes med vita rosor:



Den här varianten är med chokladfrosting.

Choklad frosting


100 g mjukt smör
3/4- 1 pkt florsocker
3 msk mjölk
1½ msk kakao

Vispa smöret mjukt och klumpfritt med elvispen, tillsätt florsockret. lite i taget medans du vispar på låg fart. Rör sedan i mjölken och kakaon. Fortsett sedan att vispa på medelfart i några minuter så krämen tjoknar till sig ordentligt. Den skall vara riktigt fast i konsistensen.
Klart att spritsa på dina cupcakes!




Så har jag gjort rosorna och bladen i sockermassa.

Sockermassa

1 msk gelatin

4 msk vatten

30 g cockosfett

120 ml vit baksirap

850 g siktat florsocker

Häll vatten och gelatinet i en kastrull, När det smällt tillsätt cocosfettet, let det också smälta. Låt det svalna något. Sikta florsocker i en stor bunke. Häll på vätskan. Knåda.

Förvara i plastfolie eller lufttät bunke.

Kan färga med karamellfärg.



Kommentarer

  • Nina säger:

    Lillgutten undrar NÄSTAN varje dag varför vi inte gör cupcakes.....

    så till helgen får vi väl göra en omgång !!

    Ha en underbar dag/Nina

    2009-01-09 | 09:03:10
    Bloggadress: http://styggalillaloppan.blogspot.com

Kommentera inlägget här: