close to my heart

Här kan du läsa om mig, mina intressen och en del av mitt liv.

Dinosaurie kalas

Kategori: Barnkalas och Fester

När Alexander fyllde 7 år hade vi kalas.

Han har länge funderat på vad vi ska ha för sorts kalas.
Så en dag kom han på det, ett par veckor innan sin födelsedag.
-Jag vill ha dinosariekalas mamma.
Så ett dinosarie kalas skulle  vi ordna.
Vi har hjälpts åt. Jag och barnen, det har varit en del pyssel men det har varit roligt.
Det är det viktigaste.

Här är inbjudningskorten till Dinosarie kalaset.



Närmare titt:



Här är vimplar som jag har gjort.



Närmare titt:



Närmare titt:



Här har vi dukat fram en massa gott på köksön.



Allt går i färgerna grönt, blått och orange.



Här är en del av det vi bjöd på.



Lite närmare titt:



Dinosarie cupcakes

Choklad cupcakes med grön frosting.



Muffins recept

4 ägg

4 dl socker

2 dl mjölk

200 g margarin

6 dl vetemjöl

4 tsk vaniljsocker

4 tsk bakpulver

Ev 4 msk kakao

Vispa ägg och socker poröst. Smält margarin och häll sedan i det smälta margarinet och mjölken ägg och sockerblandningen. Häll i mjöl, vaniljsocker och bakpulver och vispa.

Häll i smeten i formar och grädda i ugnen i ca 12 min i 200 g.


Låt muffinsen svalna och bred sen på frostingen.



Fluffig frosting


2,3 dl strösocker

0,8 dl vatten

¼ tsk pressad citron

2 ägg vitor

1 tsk vaniljsocker, med äkta vanilj

Ev karamellfärg, några droppar

Gör så här :

Rör ihop socker, vatten och citron i en kastrull och värm på spisen så att det börjar att sjuda. Ta sedan av kastrullen från plattan. Låt samtidigt hushållsassistenten vispa ihop äggvitorna och vaniljsockret så att mjuka toppar bildas = maräng. Häll i lite i taget av den varma sockerlagen i marängen under konstant vispning- detta momentet bör ta 10 min. Häll bara i lite sockerlag åt gången, vänta någon minut mellan varje gång. Vispa tills marängen är kall och har bildat hårda toppar, det tar ca 8-10 min. Vill du använda karamellfärg så tillsätt några droppar samtidigt som du vispar marängen kall.

Närmare titt:



Dinosarie ägg

mandelmassa
nougat
karamell färg

Färga mandelmassan med karamell färg.
Ta en bit mandelmassa och platta till.
Lägg en liten bit nougat i oco forma till ett ägg.
Kan även doppas i choklad.



Närmare titt:



Dinosarie spett

Vindruvor
fysalis
honungs melon
ananas
grill spett



En närmare titt:



Vi hade även en del liggande. Alla fick inte platts.



Närmare titt:



Maränger i blått, grönt och orange

3 ägg vitor
1½ dl socker
karamell färg
sprittspåsar

Vispa äggvitorna till hårt skumm.
Häll i lite socker i taget.
När det bildas små toppar så kan man tillsätta kamamell färg.
Spritsa sen ut marängerna och grädda i ugnen.100 gr 45 min-1 tim.



Dinosarie bål:

Fruktsoda
Päronsaft
grön karamell färg
Is bitar



Dekorationer



Lianer



Pappers blommor



Gröna och blåa ballonger



Sugrör i orange och grönt med blad



En liten nykläckt dinosarie unge.



Dinosarie ägg

I stället för fiskdamm gömde jag dinosarie ägg i trädgården så barnen fick gå runt och leta.
Det var mycket populärt !!!
Godiset la jag i påsar som jag sen la i äggen.
Dinosarie äggen är påskägg som jag klätt med aliminiumfolie.



Närmare titt:

Kommentarer

  • Emma säger:

    Gud, barnen måste ha älskat det kalaset :)

    Vilka härliga dekorationer!

    2009-01-24 | 19:18:17
    Bloggadress: http://emmapysslar.blogg.se/

Kommentera inlägget här: